Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
J22u61l29i82á19n 55P34o37l76á43c36h 5968983915554Morální relativismus není cesta k prosperitě, ale k úpadku a anarchii. |
![]() |
J72i52n85d60ř11i20c13h 50P89i83l77c 6573950507Morální relativismus odmítám. „Respektovat ostatní lidi jako lidi, kteří mají svou vlastní hlavu, svou vlastní vůli a kteří mají právo se rozhodovat a jednat podle svého vlastního rozhodnutí. Je to jediný možný způsob mírového soužití a vede k bohatství a prosperitě.“ To vylučuje kolektivistickou morálku, která připouští agresi proti jednotlivci pod záminkou kolektivního dobra. |
![]() |
J97u87l70i60á85n 62P54o41l20á71c89h 5738193565914Morální relativismus není cesta k prosperitě, ale úpadku a anarchii. |
![]() |
J68i47ř74í 15K41a15r27b36a81n 8884192210387"Nezaplatíte a podobně? Pošlou na vás exekutora." A jakou vidíte alternativu? Třeba když nezaplatíte dělníkovi náležitou mzdu, poškodíte nějak souseda, někoho podvedete, může si ten dotyčný poškozený vzít z vašeho majetku to co mu dlužíte bez vašeho souhlasu? V pořádku? Nebo bude platit "co si ukradnu to je moje, na to mi nikdo nesmí šáhnout"? Kdo bude taková pravidla prosazovat? Kdo bude taková pravidla vymýšlet? Vy? Nebo žádná pravidla nebudou? |
![]() |
V98i40k96t38o85r 49Š44e47d36i48v16ý 8916281200746Tady ale nejde o dodržení závazku - dělníkovi platím mzdu, protože jsem s ním uzavřel smlouvu a on odvedl práci. Já nestojím o to, aby mi někdo každoročně kontroloval komín, přesto za tuto zbytečnou službu musím platit - protože stát rozhodl, že je to pro mne dobré. |
![]() |
J87i20ř46í 92K92a97r25b40a82n 8894192320807No jo, ono je to ale trochu složitější. Fajn, nikdo nebude vyžadovat kontrolu komínu, ok. Když pak ale začne váš barák hořet, nikdo nepřijede hasit. Nikdo vám nedá náhradní ubytování. A pokud požár přeskočí na sousedovo chalupu, bude chtít od vás náhradu škody. A nebo opačně. Sousedovi chytne chalupa, nikdo nepřijede hasit a proto požár přeskočí na váš barák a ten také lehne popelem. Budete chtít po sousedovi náhradu škody a ten vám řekne "já nic nemám, já vám nic nedám". Je to tak dobře? |
![]() |
V61i87k70t75o50r 25Š42e79d73i61v86ý 8696211530416Mám-li plynový kotel, je ten požár od málo zkontrolovaného komína poměrně nepravděpodobný, že? |
![]() |
J97i67ř23í 23K93a51r47b71a52n 8254272400827Ale soused má kotel na uhlí, topí v něm petkama a zásadně nekontroluje stav komína. A nenechá si od státu ani od vás nic nařizovat, protože to by bylo násilí. A váš zánovní barák je jako na potvoru hned vedle, krov vedle krovu. A soused na vaše námitky odpovídá: od mého nikdy nekontrolovaného komína nic chytit nemůže, požár je nepravděpodobný. Co teď ... ? |
![]() |
V10i24k47t75o26r 63Š84e47d77i39v50ý 8126771940246Zkontrolovat pojistku, nainstalovat aspoň požární čidla nebo raději automatický hasicí systém, ... |
![]() |
F57r59a33n81t53i82š42e24k 76K95š37í38r 2249266275Spontánní řád, to je ten založený na dobrovolnosti, všechny tyto případy řeší na bázi soukromého poskytování služeb. |
![]() |
J60i33ř84í 58K79a59r23b20a52n 8564672930307Ale soukromě poskytované služby předpokládám také nesmí sáhnout k násilí, takž proti některým jedincům vůbec nic nezmůžou. A jsme zase na začátku ... |
![]() |
F71r20a26n56t32i23š92e91k 45K85š10í67r 2989706795Pokud někdo svým jednáním škodí druhým lidem, pak v takovém případě lze proti těmto lidem zasáhnout. Vždy ale musí být někdo kdo je poškozený. Vynalézat trestné činy bez oběti je hloupost a nic se tím neřeší. |
![]() |
F88r35a70n31t59i78š27e27k 28K25š63í44r 2489796345Asi jste nepochopil autorův blog. V blogu se píše o inicializaci násilí ze strany státu proti lidem, kteří na nikoho neútočí, nikomu neškodí. Společnost potřebuje řád, ale řád může být postaven na základě donucení, to je ten dnešní model, nebo na základě dobrovolnosti. Vím, že pro lidi, žijící celý život v donucovacím systému, se řád na základě dobrovolných vztahů jeví jako utopie. Je to ale jen neznalost. Dnes jsme vybaveni docela robusní teorií, ze které lze usoudit, že se o utopii nejedná. Tato teorie spočívá na dvou pilířích na ekonomickém pilíři (Rakouská škola ekonomie) a na etickém pilíři, který je charakterizovaný principem neagrese označovaný zkratkou NAP (Non Agresion Principle) |
![]() |
J85i88ř21í 85K14a85r21b81a90n 8124342670877Řád na základě dobrovolnosti - ta idea tu už byla, říkalo se tomu myslím komunismus. Všichni budou tak uvědomělí, že budou dobrovolně pracovat pro blaho společnosti a budou si brát jen to, co opravdu potřebují k životu |
![]() |
F34r20a39n28t68i13š13e90k 18K26š13í87r 2269516365Ne komunismus je řád na základě donucení, právě proto, že lidé nejsou dokonalí a každý člověk jedná tak , že zvyšuje svůj vlastní užitek. Dobrovolnost není založena na uvědomělých lidech ale právě na poznatku jak lidé ve skutečnosti jednají. To, že něco zatím neexistuje není důkazem toho, že to není možné. Moderní státy existují asi tak 200-300 let. To je v historii lidské společnosti docela krátká doba a přesto že moderní státy rozpoutaly nejničivější masakry lidí přesto se mnoho lidí domnívá, že podstatou těchto masakrů byly nesprávné ideologie a myšlenky. Jenže kdo studuje problematiku státu, logiku jeho fungování, motivace lidí, pracujících v tomto systém, chápe, že stát jako takový vždy vede k totalitě a nakonec i k rozsáhlým a krvavým konfliktům. |
![]() |
J59i91ř22í 49K32a32r80b55a76n 8984482650477Poznatky jak lidé ve skutečnosti jednají možná fungují u standardních jedinců, ale pak máme různé nestandardní jedince, kde tyto poznatky selhávají na plné čáře. |
![]() |
F85r45a84n76t28i53š45e48k 25K74š38í38r 2649866445Ano, ve společnosti se vždy najde nějaké procento lidí, kteří se budou chovat násilně. Jenže proti násilí páchaného jednotlivci se lze docela účinně bránit. Proti institucionalizovanému násilí máte zakázáno se bránit. |
![]() |
J94i16n21d92ř14i85c15h 11P64i13l55c 6943520637Teď zrovna vyšel pěkný článek na Finmagu ("Až se budou hroutit ekonomiky.."), kde se říká, že jedno z prvních známých měst na světě asi před devíti tisíci lety bylo v podstatě anarchistické. Po dobu asi 1500 let v něm žilo až deset tisíc obyvatel bez jakéhokoli vládce. Decentralizovaná společnost. To člověk v dnešní centralizované společnosti často nechápe, dokud se nezačne zajímat například o ekonomii. Vládnout znamená vnutit svou vůli ostatním. To je definice vládnutí, například donutit někoho, aby proti své vůli odevzdal své peníze. Proto se říká, že daně jsou krádež. Jelikož dobrovolnost je civilizovanější než násilí, vyhrožování a donucení (což jsou metody banditů), můžeme potom provokativně říci, že ti lidé tehdy žili oproti dnešku v civilizovanějších časech. A jestli jim to tehdy fungovalo 1500 let, byl to prověřenější systém než současný demokratický centralismus fungující malé desítky až stovky let a který má stále větší a větší potíže. Po pár desítkách let jsou schopni státní penzijní a zaopatřovací systém přivést před krach. Na další tisíciletou říši to nevypadá. "Krásný řád postavený na dobrovolných vztazích" teď sice asi nikde na světě nenajdeme, což nám nic nevypovídá o tom, jestli je nebo není takový řád správný a jestli se máme nebo nemáme snažit k němu směřovat; čili hodnota argumentu "nikde to není" je nulová, ale doufáme, že po dalším snad brzkém zhroucení socialismu se k němu o něco přiblížíme. Takových příkladů z minulosti se najde víc, kde se absenci vládnutí společnost velmi přibližovala. Často jde o (raný) středověk, kdy moc panovníka (schopnost vnutit svou vůli ostatním) byla velmi omezená. Velmi dobrý příklad úspěšného fungování decentralizované společnosti je také osídlování západu Severní Ameriky. Těch informací je spousta. Argument "to by nemohlo fungovat" používají především lidé, kteří o tom nic nevědí. |
Žebříčky
- Šárka Razýmová
Ňaderná zbraň
- Lukáš Burget
Arogantní policie versus Železný charakter
- Markéta Šichtařová
Buď inflace, nebo banky
- David Vlk
Já chci mír!
- Aleš Merta
Furt, že máme šetřit, ale tady se vyhazuje z oken
- Tomáš Vodvářka
Záhada ztráty alkoholu v Lánech je vyřešena
- Aleš Merta
EU opět zapráskala bičem
- Jiří Turner
Neomlouvejte se Železnému, ale omluvte se za fatální pochybení veřejnosti!
- Josef Ulman
Manipulační techniky proruských dezolátů 3. díl - Praktická ukázka
- Ladislav Dvořák
Boj o důchody – prohra pro všechny
- Lukáš Burget
Arogantní policie versus Železný charakter
- Aleš Merta
EU opět zapráskala bičem
- Ladislav Větvička
Polsko zahajilo zavody ve zbrojeni
- Ladislav Větvička
Česká kolonizace
- Markéta Šichtařová
Buď inflace, nebo banky
- Josef Nožička
Špína režiséra Jana Hřebejka
- Josef Nožička
Fiala nenechá nikoho padnout – ani Jurečku!
- Aleš Merta
Furt, že máme šetřit, ale tady se vyhazuje z oken
- Lubomír Stejskal
K reakci primátora v záležitosti moderátora Železného
- Jan Bartoň
Jenom Jurečkův trapas ? Pochybuji